TikTok- znajdziesz tam nawet pracę

Waleria Szaszenok, znana jako Valerisssh, to młoda tiktokerka z Ukrainy. Jej filmiki przedstawiające codzienne życie w schronie po wybuchu rosyjskiej inwazji poruszyły miliony internautów. Przewrotnie użyta muzyka rozrywkowa ilustrująca kadry zbombardowanego Czernichowa i przystępna forma codziennych relacji sprawiły, że Valerisssh to dla wielu współczesna Anne Frank. Swoje dzienniki publikuje w medium, które do niedawna uważano za platformę dla dzieci. Czas pozbyć się złudzeń. TikTok to ważne narzędzie komunikacji, które warto znać i rozumieć.

Debiut TikToka na światowym rynku przeszedł raczej bez echa. Aplikacja z Chin służąca do publikacji filmików, których maksymalna długość nie przekracza 60 sekund, postrzegana była jako chwilowa moda. Mocna pozycja poważniejszych graczy, czyli Facebooka, Instagrama i Twittera wydawała się niezagrożona, zwłaszcza że nowe medium przez dłuższy czas przyciągało głównie dzieci. Jak wynika z badania OpenMOBI z 2019 roku, 53% użytkowników aplikacji w Polsce należało do grupy wiekowej 11‑13 lat. Powyżej 23 lat liczyło sobie ówcześnie zaledwie 6% tiktokerów, a 14% miało poniżej 11 lat.

Patrząc na te dane, nietrudno się domyślić, że choć TikTokowi popularności nie brakowało, to jednak gromadził on grupę, dla której tworzy niewielu reklamodawców i która nie interesuje jeszcze pracodawców i rekruterów. Na skromnym w treści marketingowe feedzie beztrosko hasały więc śmieszne koty. Do czasu, bo dziś 60% użytkowników aplikacji to osoby w wieku 18‑34 lata. Skąd to nagłe zainteresowanie platformą wśród wchodzącej właśnie na rynek pracy generacji Z? Jak się okazuje, z potrzeby autentyczności, której nie dają starsze platformy społecznościowe. Facebook jest dla młodych medium archaicznym, a Instagram przypomina targowisko próżności. TikTok, choć istnieje już od kilku lat, wciąż ma w sobie świeżość.

TikTok – ukryty potencjał

Według raportu „Q1 2022: Store Intelligence Data Digest” firmy Sesnor Tower TikTok jest dziś najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. W Polsce korzysta z niej około 8 mln ludzi, a grono użytkowników powiększyło się od ubiegłego roku o 58%. Wielu z nich korzysta z platformy nawet dwie godziny dziennie i już niekoniecznie ogląda tylko zwierzęta domowe. Na TikToku pojawia się coraz więcej poważniejszych treści – od przepisów kulinarnych przez porady dietetyczne po skróty najnowszych wiadomości. To tutaj czas spędza pierwsze pokolenie urodzone w cyfrowym świecie i dlatego nie warto ignorować jego potencjału. Duże firmy już to zauważyły i dziś z powodzeniem tworzą kampanie employer brandingowe na TikToku. Doskonałym przykładem, jak twórczo wykorzystać narzędzie, jest „The Washington Post”, który publikuje w aplikacji zabawne filmiki z życia firmy, szczególnie z newsroomu. Aż trudno uwierzyć, że „The Washington Post” to najstarsza gazeta codzienna w Stanach Zjednoczonych.

Kolejnym ciekawym przykładem jest Starbucks. O Starbucksie i sile hashtagu #ToBeAPartner pisaliśmy w tekście o Employee Advocacy. Dziś przyszedł czas, by po raz kolejny wspomnieć o tej firmie, ponieważ do niedawna nie miała ona oficjalnego konta w serwisie, a jednak dzięki zaangażowanej społeczności pracowników i tak była w nim obecna. Dziś ma już własny profil i nadal jest przykładem znakomitego EB.

Mamy też na TikToku silne polskie akcenty. Doskonałym przykładem jest świetnie rozwijający się profil polskiego oddziału PWC. Z filmików przygotowanych przez PWC możemy dowiedzieć się, jak wygląda życie firmy, praca na poszczególnych stanowiskach, jak i kiedy aplikować na praktyki, a także jak wygląda nowy firmowy kubek. 😉

Rekrutacje przez TikToka coraz bliżej!

Według doniesień portalu Axios TikTok testuje narzędzie, które miałoby umożliwić prowadzenie rekrutacji przez aplikację. Jeżeli czytaliście nasz tekst o rekrutacji pracowników blue collars, to może pamiętacie pomysł uproszczonych procesów rekrutacyjnych zaczynających się od SMS‑a o treści: „Praca”. W przypadku TikToka też mielibyśmy do czynienia z przełamaniem konwencji klasycznego CV. Rozwiązanie zakłada, że po przejrzeniu ofert kandydat miałby pokazać swoje umiejętności poprzez nagranie w stylu ujęcia z windy. Swoje materiały zamieszczaliby na platformie zintegrowanej z TikTokiem.

Choć pomysł wyboru kandydata na podstawie filmiku, który trwa zaledwie minutę, brzmi kontrowersyjnie, to należy pamiętać, że może to być tylko jeden z kilku etapów procesu i nie każda firma musi szukać pracowników w ten sposób. TikTok doskonale sprawdzi się w przypadku projektów kreatywnych, związanych z montażem filmów czy mediami społecznościowymi. Warto też wspomnieć, że to nie właściciele platformy zdecydowali się wprowadzić nową usługę. To sami użytkownicy zaczęli kręcić własne wideoprezentacje, gdy w czasie pandemicznych zawirowań szukali nowej pracy. I tym przykuli uwagę wielu pracodawców.

Na TikToku znajdziemy głównie młodych kandydatów, którzy wchodzą właśnie na rynek pracy, w tym także uczniów szkół średnich i studentów szukających pracy sezonowej, ale nie tylko. Siła platformy wciąż rośnie, przyciąga ona także milenialsów i osoby nieco starsze, głównie rodziców, którzy zaglądają na nią, by lepiej zrozumieć, co oglądają ich dzieci. Z każdym rokiem grupa świadomych kupujących czy poszukujących zatrudnienia dojrzałych tiktokerów staje się coraz większa. Są oni otwarci na nowe technologie, swobodnie poruszają się w świecie nowych mediów, są chętni do międzypokoleniowej współpracy. Również dlatego warto potraktować TikToka jako ważnego gracza na rynku.

Źródła:

https://mobirank.pl/2021/11/17/kim-sa-polscy-uzytkownicy-tiktoka-okazuje-sie-ze-nie-tylko-nastolatkowie/

https://gojtowska.com/2020/05/17/tiktok-employer-branding/

https://www.openmobi.pl/raporttiktok/raportFolder/raporttiktok.pdf

https://socialmedianow.pl/86-tygodnik-smn-tiktok-jako-nowe-narzedzie-rekrutacyjne/

https://www.tabletowo.pl/tiktok-jako-narzedzie-rekrutacji-pracownikow/

https://www.pulshr.pl/rekrutacja/tiktok-chce-zrewolucjonizowac-podejscie-do-rekrutacji-testuje-ciekawe-narzedzie,81483.html

https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/aplikacje/tiktok-pracuje-nad-narzedziem-rekrutowania-do-pracy/8d037ed

https://teamquest.pl/blog/2408_tiktok-czy-mozna-go-wykorzystac-w-skutecznej-rekrutacji

https://mobirank.pl/2021/11/17/kim-sa-polscy-uzytkownicy-tiktoka-okazuje-sie-ze-nie-tylko-nastolatkowie/

http://magazynszosa.pl/wp-content/plugins/prod/fenomen_popularno_ci_tiktoka_2.html

https://sensortower.com/blog/app-revenue-and-downloads-q1-2022

https://www.dobreprogramy.pl/tiktok-najczesciej-pobierana-aplikacja-pobrano-go-175-milionow-razy,6762820473416512a

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-pobrac-tiktok-kto-z-niego-korzysta-ile-czasu-26-godzin-miesiecznie-dopaminowe-uzaleznienie

https://nexttechnology.io/pl/social-recruiting-tiktok/

GIF: https://sf-tk-sg.ibytedtos.com/obj/tiktok-web-sg/tt-sg-article-cover-7dc2e3edac2936fab0a719fbc223a2a1.gi

Tagi:

Podziel się

Ostatnie wpisy

Powrót do bloga

Skomentuj ten wpis