Marka osobista ‒ czy naprawdę każdy jej potrzebuje?

Większość osób poszukujących pracy myśli, że budowanie marki osobistej ich nie dotyczy. Pod pojęciem „marka osobista” dla większości z nas kryje się nazwisko artysty, sportowca czy eksperta, który wpływa na ludzi i staje się marką. Podpisuje kontrakty reklamowe, sygnuje produkty swoją twarzą. Sądzimy, że personal branding dotyczy nielicznych, a już na pewno nie tych, którzy szukają pracy na przykład w księgowości. „Nic bardziej mylnego!”, jak powiedziałby Radek Kotarski, który m.in. na tym haśle buduje swoją markę.

Jest kilka zasad, które pomagają kandydatom zdobyć wymarzoną pracę lub zmienić dotychczasową na lepszą. Należy sporządzić CV pod wymogi organizacji, nie spóźnić się na rozmowę kwalifikacyjną, zadbać o dress code i przygotować sobie odpowiedzi na pytania, które na pewno padną. Poradników na ten temat w sieci nie brakuje ‒ również u nas znajdziecie wiele cennych wskazówek ‒ więc nie ma co się dziwić, że odrobina wysiłku wystarcza, by zrobić dobre pierwsze wrażenie. Tylko że rekruterzy doskonale o tym wiedzą i gdy podejmują decyzję, kogo zaproponować pracodawcy, nie kierują się wrażeniem. Szukają głębiej. Sprawdzają, jaką marką jesteś, bo jak powiedział Tom Peters, ekspert w dziedzinie zarządzania: „Bądźmy szczerzy, wykształconych ludzi z doświadczeniem na rynku są tysiące”.


Internet prawdę ci powie?


Dwadzieścia lat temu od czasu do czasu wchodziliśmy do internetu, a potem z niego wychodziliśmy. Dziś żyjemy w internecie. Nasza obecność w sieci powinna tworzyć spójny wizerunek z tym, jaki prezentujemy w bezpośrednim kontakcie. Dla wielu rekruterów nasze media społecznościowe są przedłużeniem CV, a to, jak je prowadzimy, stanowi element budowania naszej marki osobistej. Pamiętajmy, że organizacja, do której aplikujemy, może realizować programy employee advocacy, czyli edukować i angażować pracowników, by z czasem stali się oni jej ambasadorami. Firmę tworzą ludzie i to przede wszystkim ludziom, a nie zawsze markom, najbardziej ufają klienci. Z badań wynika, że 52% konsumentów ufa pracownikom bardziej niż markom, a 84% z nas kieruje się podczas dokonywania wyborów rekomendacjami rodziny i przyjaciół. To dlatego obok nakładów na marketing i płatne reklamy, przedsiębiorstwa inwestują w rzecznictwo pracowników, którzy mogą prezentować markę na profilach prywatnych. By takie działania były jednak skuteczne, muszą być wiarygodne, a reputacja pracownika w social mediach dobra. Kiedy employee advocacy nie wychodzi? Wtedy, kiedy wartości pracownika nie są zbieżne z wartościami firmy. Mając tę świadomość, możesz zadać sobie pytanie, co rekruter może wywnioskować z Twoich profili społecznościowych? Czy zdarzyło ci się publicznie krytykować pracodawcę lub zostać oznaczonym na zdjęciu, którym nie chciałbyś się chwalić? Jeśli tak, zrób porządek w swojej przestrzeni wirtualnej. Dziś są już do tego nawet profesjonalne narzędzia!


Autorefleksja kluczem do sukcesu


Jak wspomnieliśmy we wstępie, wiele osób nie wie, że buduje markę osobistą. Pracuje nad jak najlepszym CV, w którym jednak próżno szukać tożsamości kandydata, za to łatwo znaleźć utarte slogany, jak: „mam pozytywne nastawienie”. Respondenci badania przeprowadzonego przez Premium Consulting, które cytuje Business Insider, uznali, że aby zbudować silną markę osobistą, potrzebne jest oczywiście know-how (84%), ale także autentyczność (74,2%), spójny wizerunek (62,4%), charyzma (63,8%) i odwaga (41,5%).


Czy to oznacza, że każdy z nas musi stać się Janiną Daily w swojej dziedzinie? Nie. Należy rozwijać się, by stać się dla pracodawcy kimś, kogo trudno będzie zastąpić. Jak to zrobić?

 

1. Określ swój cel ‒ trudno budować markę osobistą, jeśli nie jest się pewnym, co ma się do zaoferowania innym. Czy wiesz, jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mają wpływ na rozwój Twojej kariery? Które z Twoich naturalnych talentów warto rozwijać w pierwszej kolejności? Istnieją różne narzędzia do badań kompetencji. Jednym z nich jest test BrainCore, po wykonaniu którego otrzymujesz kompleksowy raport dotyczący Twoich indywidualnych zdolności poznawczych. Ustal plan działań, opierając się na jego wynikach, a jeśli nie wiesz, od czego zacząć, poproś o wsparcie trenerów.

 

Mentoring ma ogromne znaczenie w budowaniu marki i określaniu celów zawodowej przyszłości, ale nie wahaj się też zapytać rodziny oraz dalszych i bliższych znajomych o to, jak Cię widzą. Często jesteśmy dla siebie bardzo krytyczni i trudno nam o dystans. Każdy widzi nas inaczej, a szczere opinie ludzi z zewnątrz pomogą nam poszerzyć perspektywę i zobaczyć siebie w innym świetle.

 

2. Znajdź dobre wzorce w swojej branży ‒ przejrzyj profile społecznościowe osób, które mogą być dla Ciebie inspiracją. Dodaj do ulubionych marki związane z Twoją branżą, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że zawsze będziesz na bieżąco z każdą innowacją i zmianą. Poznaj przyszłych pracodawców, obserwuj, co robią w sieci, jak prowadzą komunikację, słuchaj i analizuj, czy wasze wartości są zbieżne.

 

3. Postaw na komunikację ‒ daj się zauważyć. Dołącz do grup tematycznych związanych z branżą i wchodź w interakcje z użytkownikami. Jeśli ktoś zadaje pytanie, a Ty znasz odpowiedź, nie wahaj się jej udzielić. Buduj wizerunek siebie jako specjalisty i osoby pomocnej. Dziel się wiedzą i korzystaj z porad innych. Na grupach tematycznych z pewnością natrafisz na linki do wydarzeń branżowych, szkoleń i kursów. Możesz nawiązać cenne kontakty, a nawet zostać zauważonym i dostać propozycję pracy, zanim jeszcze wyślesz gdziekolwiek swoje CV.


Każdy z nas ma markę osobistą, ale jeśli nie buduje jej świadomie, to trudno liczyć, że personal branding pomoże mu w rozwoju kariery. Pracownik będący silną marką przyciąga wartościowe oferty pracy, jest konkurencyjny na rynku i cenny dla pracodawcy, a co za tym idzie ‒ ma silną pozycję negocjacyjną w walce o podwyżkę. Jeśli jeszcze nie budujesz swojej marki, zrób pierwszy krok już dzisiaj!


Źródła:


https://markaosobistawbiznesie.pl/baza-wiedzy/marka-osobista-pracownika.php

https://socialmediawbiznesie.pl/artykuly/employer-branding-na-linkedin.php

https://prosupport.work/czym-jest-marka-osobista-pracownika-i-jak-wplywa-na-firme-pracodawcy/

https://saleshr.pl/6-krokow-do-zbudowania-marki-osobistej-i-pozyskania-pracy-marzen/

https://poradnikpracownika.pl/-marka-osobista-jak-ja-zbudowac

https://idealniedopasowana.pl/marka-osobista-pracownika/

https://hrbusinesspartner.pl/artykul/czym-jest-employee-advocacy

https://www.corazlepszafirma.pl/blog/marka-osobista

https://businessinsider.com.pl/poradnik-finansowy/czym-jest-marka-osobista/ycr3j3l

https://pl.wix.com/blog/artykul/tworzenie-marki-osobistej-jak-zadbac-o-personal-branding?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=14050035777^133862885908&experiment_id=^b^536052956531^^_DSA&gclid=Cj0KCQiAkZKNBhDiARIsAPsk0WgK55dwL3qAvVLNhOjlhXZZm5x1RorsFG48IbYpKqqAxy5BA32Kxu8aAjbVEALw_wcB

Tagi:

Podziel się

Ostatnie wpisy

Powrót do bloga

Skomentuj ten wpis