L&D, czyli kultura uczenia się w praktyce

Łukasz Kotkowski, felietonista portalu Spider’s Web, podzielił się niedawno z czytelnikami pewną anegdotą. W jednym z popularnych dyskontów dziennikarz został poproszony o pomoc przez starszą panią, która nie wiedziała, że aby otworzyć bramkę prowadzącą do wyjścia ze sklepu, musi zeskanować kod kreskowy na paragonie. Wcześniej, dzięki pomocy asystentki, skorzystała z kasy samoobsługowej. Sytuacja, która przerosła seniorkę, przepełniła młodego człowieka grozą, ponieważ wyobraził sobie siebie za 40 lat. Założenie, że kiedyś i nam pociąg zacznie uciekać, nie napawa optymizmem. Zapominamy jednak, że dziś mamy przecież coś, o czym nasi dziadkowie i rodzice mogli tylko pomarzyć – większe szanse rozwoju i profesjonalne szkolenia niemal ze wszystkiego.

Wiele osób do dziś jest przekonanych, że bogatą ofertą szkoleniową dla pracowników mogą pochwalić się tylko wielkie korporacje. Przeświadczenie, że możliwości wszechstronnego rozwoju są dostępne dla nielicznych, wiążą się także z podejściem, według którego szkolenia to dla pracodawcy przede wszystkim koszt, a nie inwestycja. Taki sposób myślenia przez wiele lat przekreślał szanse wielu firm na to, by stały się dobrymi przykładami przedsiębiorstw wdrażających koncepcję organizacji uczących się, a to z kolei sprzyjało, i zdaje się, że niestety nadal sprzyja, pogłębianiu się problemu zwanego talent paradox. O talent paradox mówimy wtedy, kiedy pomimo wysokiego bezrobocia, firmy mają kłopoty ze znalezieniem specjalistów. Dzieje się tak dlatego, że wielu zdolnych pracowników z dobrym CV nie może pochwalić się ważnymi kwalifikacjami technicznymi czy miękkimi, ponieważ nie miało szans uzupełniać aktualnej wiedzy w ramach szkoleń pracowniczych. W ten sposób zamyka się błędne koło – menadżerowie nie szkolą pracowników, bo boją się, że talenty odejdą i wykorzystają nabytą wiedzę u konkurencji, choć przecież nie inwestując w rozwój zespołów, sami niczego nie zyskają. Dojrzali liderzy już zaczynają zauważać, że takie działanie nie sprzyja ani organizacji, ani umacnianiu zaangażowania i lojalności zatrudnionych. Co więcej, najnowsze badania przeprowadzone przez Association for Talent Development dowodzą, że aż 9 na 10 ankietowanych uważa, że możliwości uczenia się i rozwoju, czyli L&D, są dla nich kluczowe, by mogli czerpać satysfakcję z pracy.

Nowocześnie i holistycznie

Zainteresowanie rozwojem zawodowym widać wśród pracowników na całym świecie. 90% ankietowanych z przytoczonego wyżej badania zwraca uwagę, że dostęp do rozwiązań L&D jest dla nich warunkiem ewentualnej zmiany pracy. Jeśli chodzi o świadczenia pozapłacowe w Polsce, to również u nas największym zainteresowaniem cieszą się kursy doszkalające – tuż obok dodatkowych pakietów medycznych i uplasowanych nieco niżej zajęć sportowych. Widać więc wyraźnie, że szkolenia są cennym benefitem, który przyciąga specjalistów. Niezależnie od tego, czy talent z czasem zdecyduje się szukać szczęścia u innego pracodawcy, wiele firm konsultingowych zauważa, że tzw. reskilling i upskilling już należą do wiodących trendów, obok których menadżerowie nie mogą przejść obojętnie. Zwłaszcza dzisiaj, gdy po pandemii coraz więcej osób gotowych jest się przebranżowić.

Źródło: http://media.pracuj.pl/95636-praca-w-czasie-pandemii-badanie-pracujpl

Co więcej, z badań przeprowadzonych w 2019 roku przez Linkedin wynika, że 94% respondentów byłoby skłonnych zostać dłużej w firmie, która zainwestowała w ich rozwój. Rosnąca popularność szkoleń i kursów, a także coraz większa potrzeba korzystania ze wsparcia tutorów, trenerów i coachów dowodzi, jak bardzo potrzebujemy wiedzy, narzędzi i rozwiązań, które mogłyby nam pomóc w rozwoju zawodowym, ale także osobistym. Okazuje się, że 85% ankietowanych z badania Association for Talent Development chciałoby właśnie takiego holistycznego podejścia, ale tylko 48% twierdzi, że ich pracodawca oferuje tego typu rozwiązania. Pracownicy nie chcą już tylko szkoleń stricte technicznych. Chcą, by cykliczne szkolenia poprawiały wszystkie aspekty ich życia.

L&D stacjonarnie i w sieci

Kultura uczenia się oznacza otwartość na różnorodne formy przekazywania wiedzy. Dziś pracownicy wykazują podobny entuzjazm zarówno wobec szkoleń stacjonarnych, jak i tych organizowanych w sieci. Pytanie „jak” jest zawsze drugorzędne wobec pytania „które szkolenie zorganizować”. Bardzo ważne jest, aby o polityce szkoleniowej dowiedzieli się nie tylko pracownicy, ale również kandydaci. By rozwijać kulturę uczenia się w organizacji, warto nawiązać współpracę z firmą, która oferuje profesjonalne szkolenia, a potem umacniać trzy ważne dla istnienia tej kultury filary:

  1. Spójność strategii L&D – elastyczne zarządzanie planem szkoleń jest bardzo ważne w kontekście strategii długoterminowej, ale istotne jest też, by znalazły się w nim takie propozycje, które są spójne z tożsamością organizacji i pasują do jej modelu biznesowego. Dzięki efektom szkoleń firma ma pozostać konkurencyjna w branży, a nawet wytyczać kierunki jej rozwoju, obejmując pozycję lidera.
  2. Każdy jest talentem – nie można mówić o kulturze uczenia się, jeśli jakaś część zespołu jest z tego procesu wykluczona. I to często znaczna, bo w wielu przypadkach pomijanych jest 90% pracowników, dla których nie przygotowuje się żadnej oferty szkoleń. Często zaledwie garstka zatrudnionych uznawana jest przez liderów za talenty, co oznacza, że potencjał przytłaczającej większości pozostaje niedostrzeżony. Ważne jest, aby w proces uczenia włączeni byli wszyscy.
  3. Ważne jest to, co myśli pracownik – w każdej organizacji ważna jest obustronna komunikacja. Jeśli pracownicy nie korzystają z oferowanych szkoleń, warto wiedzieć dlaczego. Jeśli korzystają, też warto wiedzieć, dlaczego to robią. Wśród szkoleń powinny znajdować się zarówno te, które odpowiadają zawodowym, jak i osobistym potrzebom pracownika, zgodnie z holistycznym podejściem. W końcu życie osobiste wpływa na pracę, a praca na życie osobiste.

Dobra polityka szkoleniowa to ważny benefit, a wartościowe kursy są kluczowym elementem rozwoju pracownika. L&D daje coś więcej niż awans – rozwija kulturę uczenia się, co przekłada się na każdą sferę życiową. To właśnie trwanie w ciągłym procesie edukacyjnym, również wtedy, gdy ma się już długi staż zawodowy, otwiera wciąż nowe drzwi do kolejnej wiedzy, co daje poczucie bezpieczeństwa i bycia na bieżąco ze zmianami, które zachodzą w otaczającym świecie.

Źródła:


https://johnmattone.com/blog/how-the-emotionally-mature-leader-deals-with-the-talent-paradox/

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/mx/Documents/about-deloitte/Talent2020_Employee-Perspective.pdf

https://mynetwork.pl/blog/trendy-research/inwestycja-czy-strata-pieniedzy-czy-szkolenie-pracownikow-ma-sens/

https://gojtowska.com/2020/05/27/jak-promowac-szkolenia/

https://www.linkedin.com/pulse/paradoks-zarz%C4%85dzania-talentami-anna-szabowska-walaszczyk-ph-d-/

https://learning.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/amp/learning-solutions/images/workplace-learning-report-2019/pdf/workplace-learning-report-2019.pdf

https://www.td.org/atd-blog/employees-crave-personal-l-d-but-employers-arent-responding

https://spidersweb.pl/2022/10/kasy-samoobslugowe-starosc.html

https://coderslab.pl/pl/blog/kursy-i-szkolenia-benefit-ktory-zatrzyma-najlepszych-pracownikow

https://hrpolska.pl/rozwoj/czytelnia/relacja-pracownik-firma-czy-skuteczny-l-d-na-kazdym-etapie-jest-niezbedny.html

https://hcmdeck.com/blog/strategia-ld-wartosc-biznesowa/

https://wartowiedziec.pl/serwis-glowny/styl-zycia/24021-benefity-dla-pracownikow-najcenniejsze-s-szkolenia-i-prywatna-opieka-medyczna

GIF: https://bartekpolakowski.wordpress.com/2020/08/26/jak-sie-skutecznie-uczyc-online-techniki-narzedzia-szkolenia/

Tagi:

Podziel się

Ostatnie wpisy

Powrót do bloga

Skomentuj ten wpis